10 de junio de 2014

"Diguem com avalues i et diré com ensenyes"

"Diguem com avalues i et diré com ensenyes"



Què és una rúbrica?

Una rúbrica és un conjunt de criteris i estàndards, generalment relacionats amb uns objectius destinats a l'aprenentatge, que s'utilitzen per a avaluar una activitat o treball. És una eina de qualificació destinada a realitzar l'avaluació d'una forma subjectiva però tenint uns criteris establerts. 

Un cop vist el vídeo i el mètode usat per l'escola, la majoria dels companys de l'aula ens vàrem quedar bocabadats. Personalment, trobo la rúbrica una eina perfecta per a que tothom sigui conscient d'aquells criteris que ha de tenir en compte per a fer una activitat o treball.


A la web Tresor de recursos hi tenim un vídeo on ho explica i uns exemples de rúbrica. 


I perquè... 


  • ...un número de caselles parells? 
    • Normalment ens costa escollir i molts cops caiem en la temptació de posar un entremig. Si les caselles són parelles, ens obliguem a posicionar-nos a una de les dues tendències. 
  • ...nivells "novell, aprenent, avançat, expert" 
    • Avaluar amb notes potser "tatxa" molt als alumnes i els desmotiva a continuar esforçant-se. Si els resultats possibles són de diferent nivell, des de novell a expert, la persona entén que no passa res perquè pot millorar-ho. 


També existixen altres tipus de rúbrica, com per exemple la que una companya ens va comentar : La diana d'aprenentatge .  Potser una opció més visual... 




Fem la nostra rúbrica. 

I com no hi ha bon aprenentatge sense dur-lo a la pràctica, en grups de 4 o 5 persones vam començar a pensar quins serien aquells aspectes avaluables en una exposició oral.Un cop cada grup va tenir finalitzada la seva pròpia rúbrica, va arribar el moment de posar-les en comú per a crear entre tots i totes un consens. 

La imatge personal va portar-nos a un debat molt interessant sobre perquè s'havia de tenir en compte :

  • Cadascú té un gust diferent i potser allò que per a una persona arregla l'altra ho veu d'anar per casa. 
  • Hi ha persones que venen de treballar i potser s'han embrutat... Per això han de treure pitjor nota? 
  •  Què té a veure l'aspecte de la persona si a mi el que m'interessa és el que m'explica? 
Tant jo com les meves companyes, mentre estàvem redactant els punts de la nostra rúbrica, vam voler tenir en compte la imatge personal bàsicament per un motiu: com bé ens va explicar la professora d'una altra matèria, a l'hora d'exposar un treball davant de persones que et poden contractar o no, sempre s'escull a aquell qui té un aspecte més "arreglat". Per a aquest motiu vam pensar que tindria un sentit començar a aplicar allò que ens trobarem a la vida real. 
Mentre el debat s'anava desenvolupant, jo m'imaginava als meus futurs alumnes fent una exposició oral... cadascú amb el seu estil, està clar. Baix el meu punt de vista, se sap que quan has de parlar formalment davant de persones que t'estan avaluant has de complir uns mínims d'higiene personal com anar net, per exemple. No considero que aquests mínims s'hagin d'imposar a la força i que arribin a puntuar, sinó que hauríem d'intentar trobar-li el sentit.; voler-los complir. No són uns aspectes que només s'hagin de dur a la pràctica quan s'exposa sino que en el dia a dia prenen importància. Sobre la higiene personal se n'aprèn conforme ens anem fent grans i està íntimament relacionada amb la salut de les persones.





Finalment,  vam acabar conjuntament la rúbrica pel Google Drive. Cada grup es va encarregar d'una secció. Aquí en tenim el resultat final :




    







No hay comentarios:

Publicar un comentario